Baza wiedzy online

Opony letnie czy całoroczne - jak wybrać?

Napisane 23.02.2021 przez active

Tagi: opony, opony letnie, opony zimowe, opony całoroczne, zmiana opon, opony wielosezonowe,

Polecane: hale.mazowsze.pl

Opony letnie
Opony letnie dedykowane są warunkom pogodowym od wiosny do jesieni. Warunki użytkowania modeli letnich ogranicza temperatura: jeśli spadnie poniżej 7 stopni , opony tracą właściwości trakcyjne.


Opony całoroczne
Opony całoroczne, zwane też uniwersalnymi lub wielosezonowymi, łączą w sobie cechy modeli letnich i zimowych. Połączenie zalet obu typów opon w jednej oponie jest dużym wyzwaniem. Nie bez powodu można powiedzieć, że sztuką wytwarzania opon jest zachowanie odpowiedniej równowagi pomiędzy parametrami, aby sprostać oczekiwaniom użytkowników. Jednak im większy zakres warunków drogowych do uwzględnienia, tym zadanie to jest trudniejsze.

Opony letnie czy całoroczne? Różnice i podobieństwa
Opony letnie i całoroczne różnią się rzeźbą bieżnika, mieszanką gumy oraz konturem, czyli kształtem.

Bieżnik opony całorocznej ma więcej lamelek. Zostały zaprojektowane, aby zapewnić lepsze zachowanie opon na śniegu. Jednak latem opona ze zbyt dużą liczbą nacięć w bieżniku łatwo traci sztywność. Wpływa to na przyczepność opony - pogarsza hamowanie i przyczepność nie tylko na suchej, ale i mokrej nawierzchni.

Zarówno w przypadku opon całorocznych, jak i letnich stosowane są wszystkie trzy rodzaje bieżnika: symetryczny, asymetryczny i kierunkowy .

W rzeźbach kierunkowych zaprojektowanych dla opon całorocznych funkcje poszczególnych części bieżnika są wyraźnie oddzielone. Kora ma zwykle mniej lamelek - odpowiada za jazdę latem, natomiast przednia, czyli środkowa część bieżnika, jest bogatsza w lamele i ma ułatwiać zimową podróż.

Asymetryczne rzeźby modeli uniwersalnych pozwalają na wprowadzenie elementów odpowiedzialnych zarówno za cechy letnie, jak i zimowe. Zwykle dotyczy to dwóch stron bieżnika: letniej i zimowej. Tak zwane elementy letnie mają zwykle stronę „zewnętrzną”, tj. Tę, która ma zostać umieszczona.



lato lub cały sezon-2-01
Opona całoroczna z wyraźnym rozróżnieniem na bieżnik zimowy (wewnętrzny) i letni (zewnętrzny).

Mieszanki gumowe stosowane w oponach całorocznych muszą być zaprojektowane tak, aby zapewniać osiągi na akceptowalnym poziomie w dowolnej temperaturze. Mieszanka letnia jest bezkompromisowa - ma zapewniać osiągi tylko w temperaturach powyżej 7 stopni. Dlatego wraz ze wzrostem temperatury otoczenia opony całoroczne nie mogą osiągnąć poziomów zarezerwowanych dla modeli letnich.

Innymi słowy, kontur opony to kontur wokół bieżnika. Widoczny z przodu bieżnika. Kontur opony determinuje jej powierzchnię styku, dlatego jej rozmiar jest bardzo ważny dla przyczepności opony.

Kontur opony letniej jest okrągły, co zapewnia niskie opory toczenia i dużą przyczepność w warunkach letnich. Kontur opony całorocznej jest masywny i przypomina kwadratowy kontur opony zimowej. Masywne barki zapewniają dobrą przyczepność w warunkach zimowych, ale latem powodują szybsze zużycie bieżnika i zwiększone zużycie paliwa .

Jakie są oznaczenia opon letnich i całorocznych?
Opony letnie nie posiadają typowych oznaczeń związanych z sezonem, na który zostały zaprojektowane.

Symbol M + S („błoto i śnieg”) dla opon wielosezonowych. Znak ten jest używany do opon całorocznych produkowanych na rynek amerykański. W europejskiej rzeczywistości opony uniwersalne są właściwie bliżej modeli zimowych i zwykle mają piktogram trzech szczytów śniegu (3PMSF). Obok tych symboli na oponie całorocznej często pojawia się słowo ALL SEASON. Okazjonalnie producenci stosują indywidualne, dodatkowe symbole graficzne sugerujące, że opona może być użytkowana przez cały rok w zróżnicowanych warunkach atmosferycznych.

lato lub cały sezon-3-01
Symbole na oponach całorocznych.

Testy opon letnich i całorocznych
Opony całoroczne często porównuje się z oponami zimowymi, rzadziej z oponami letnimi. Z dotychczasowych testów (np. ADAC czy AutoBild) wynika, że ​​opony całoroczne radzą sobie gorzej niż wysoko oceniane opony sezonowe, natomiast dobre opony wielosezonowe radzą sobie lepiej niż najtańsze modele sezonowe .

Co do zasady, opony całoroczne wypadają również gorzej niż dobre opony letnie w testach. Potwierdzają to testy na suchej nawierzchni, zarówno w kategorii hamowania, jak i prowadzenia (np. W teście „AutoBild” rozmiar 205/55 R16 z 2009 r.). Opony letnie wygrywają dzięki rzeźbie bieżnika i mieszance gumowej.

Zdarza się, że niektóre modele całoroczne dobrze radzą sobie na mokrej nawierzchni, zwłaszcza jeśli chodzi o aquaplaning, jak np. Vredestein Quatrac 3 czy Dunlop SP 4 All Seasons. Chociaż opony te radzą sobie gorzej niż dobre opony letnie, mogą przewyższać wiele produktów z niższej półki (głównie najtańszych, mało znanych marek).

Zalety opon całorocznych
Opony całoroczne powinny zapewniać nam akceptowalny poziom osiągów przez cały rok, zwłaszcza w umiarkowanych warunkach użytkowania. Z oponami całorocznymi zawsze będziemy przygotowani na nagłe nadejście zimy lub jej nagły powrót wiosny. Dlatego ich główną zaletą jest wszechstronność.

Modele całoroczne nie wymagają sezonowych wizyt serwisowych w celu wymiany opon. Oszczędza to czas i pieniądze - możesz martwić się tylko o sezonowe wyważanie kół .

Opony całoroczne, czy warto?
Zestaw dobrych opon całorocznych, oferowany przez renomowanego producenta, może być lepszym rozwiązaniem niż dwa komplety najtańszych „sezonów”. Takie rozwiązanie ma sens dla kierowców, których roczne przebiegi są niewielkie (poniżej 5-6 tys. Km rocznie) i podróżują głównie po mieście.

Dlaczego? Pokonując niewielką liczbę kilometrów w umiarkowanym stylu, głównie w mieście, nie jesteśmy w stanie korzystać z opon sezonowych, dopóki nie stracą one swoich właściwości. Te opony starzeją się szybciej niż będą się zużywać. Ponadto należy wziąć pod uwagę, że warunki jakie napotykamy w mieście są stosunkowo rzadko ekstremalne. O wiele lepiej jest wymienić komplet opon całorocznych po 4-5 latach i przejechaniu powiedzmy 40000 km, niż używać dwóch sezonowych kompletów opon przez 10 lat.

Ze względu na te cechy, 15-calowe (lub 16-calowe) opony wielosezonowe są najczęściej stosowane na rynku wtórnym do samochodów miejskich i kompaktowych.


Bieżnik opony letniej.

Zalety opon letnich
Największą zaletą opon letnich w porównaniu do opon całorocznych jest ich osiągi. To jest niekwestionowany argument. Opony są najbardziej istotną częścią wyposażenia samochodu, która ma wpływ na bezpieczeństwo. Każda opona to kompromis, ale kompromis w przypadku modeli całorocznych ma szerszy zakres - łączący osiągi wymagane zarówno zimą, jak i latem.

Porównując najlepsze opony letnie z najlepszymi oponami wielosezonowymi w warunkach suchych i mokrych, opony letnie są bezkonkurencyjne. Zapewnią lepsze hamowanie, lepszą obsługę i trakcję, a także wyższy poziom komfortu (i mniejszy hałas). Będziesz także zużywał mniej paliwa.

Kolejną zaletą jest to, że opony letnie działają dłużej niż modele uniwersalne. Trwałość to aspekt użytkowania, który nabiera znaczenia, zwłaszcza przy dużych przebiegach. Poza tym trudno nie zauważyć, że opony całoroczne są dużo droższe od podobnych opon letnich tego samego producenta.

Pamiętajmy też, że mając samochód klasy średniej lub wyższej, obowiązany jest mieć opony letnie. Tylko opony letnie radzą sobie z większą mocą i wymaganiami nowoczesnych pojazdów.

Opony całoroczne czy sezonowe?
Wybierz opony letnie, jeśli są:

potrzebujesz maksymalnego poczucia bezpieczeństwa,

jeździsz głównie poza miastem lub w trybie mieszanym (miasto - trasa),

przejeżdżasz ponad 5-6 tysięcy kilometrów rocznie,

szukasz wytrzymałych opon,

chcesz, aby opony miały jak najmniejszy wpływ na zużycie paliwa,

cenisz sobie wygodę i cichość opon ,

jeździsz dynamicznie.

 

Zobacz ofertę opon letnich

 

Wybierz opony całoroczne, jeśli:

jeździsz głównie po mieście,

jeździsz niewiele do 5-6 tysięcy kilometrów rocznie,

jeździsz przez cały rok na oponach letnich lub zimowych,

jedziesz spokojnie.

To Cię zainteresuje: Bitcoin

Polecane: http://lawendowagospoda.pl

To Cię zainteresuje: [WPIS_TYTUL]

5 najlepszych sposobów na wygranie bitwy dzięki utracie wagi

1. Nie pomijaj śniadania i zjedz co najmniej 10 gramów białkaZjedzenie zbilansowanego śniadania - zawierającego białko, tłuszcz i węglowodany - zapewni Ci energię potrzebną na cały dzień.„Jeśli pominiesz śniadanie, zaczniesz dzień na rozładowanej baterii” -. „Badania pokazują, że większe spożycie białk

Czytaj więcej...

Losowy

WSZYSTKO, CO MUSISZ WIEDZIEĆ O FOTOWOLTAICE

Z biegiem lat zużycie energii elektrycznej gwałtownie wzrosło w skali globalnej. Jest to bardzo drażliwa kwestia, która ma istotne interesy partyjne i często stawia przed tymi, którzy twierdzą, że rozwój jest niemożliwy bez korzystania z najbardziej zanieczyszczających źródeł, takich jak węgiel i ropa, oraz tych,

Czytaj więcej...